- Візуалізація та саморегуляція емоцій
- «Сюжетна уява» та регуляція емоцій
- Візуалізація як підготовка
- Висновок
Ми впевнені в тому, що навички емоційної саморегуляції нам корисні та необхідні у житті. Проте, виникає ряд питань стосовно того, яким чином досягти бажаного рівня саморегуляції. В такому випадку у нагоді людині стануть комплекси вправ з розвитку дихання, роботи з мімічними м’язами, медитація, діяльнісні прояви саморегуляції емоцій. Але особливо цікавою та ефективною виступає техніка візуалізації, яка неодноразово доводила свою ефективність.
Візуалізація та саморегуляція емоцій
Візуалізація – це створення внутрішніх образів у свідомості людини, тобто активізація уяви за допомогою слухових, зорових, смакових, нюхових, дотикових відчуттів, а також їх комбінацій. Візуалізація допомагає людині активізувати її емоційну пам’ять, відтворити ті відчуття, які вона пізнала колись. Відтворивши у свідомості образи зовнішнього світу, можна швидко відволіктися від напруженої ситуації, відновити емоційну рівновагу.
«Сюжетна уява» та регуляція емоцій
Різновидом візуалізації є вправи «сюжетної уяви», засновані на навмисному використанні кольору і просторових уявлень свідомості людини. Свідомі уявляння фарбуються в потрібний колір, відповідний до потрібного емоційного стану. Колір має потужну емоційну дію на нервову систему. Червоний, оранжевий, жовтий – кольори активності; блакитний, синій, фіолетовий – кольори спокою; зелений – нейтральний. Колірні (температурні, звукові, дотикові) відчуття краще доповнювати просторовими уявленнями. Якщо необхідно заспокоїтися, відпочити, необхідно уявляти широкий, відкритий простір (морський обрій, просторе небо, широка площа, великий зал театру, тощо). Для мобілізації організму на виконання відповідального завдання допомагають образи тісних, вузьких просторів з обмеженим горизонтом (вузька вулиця з високими будинками, ущелини, тісна кімната). Використання даних прийомів одночасно дозволяє викликати необхідний емоційний стан в потрібний момент (спокійний – просторий морський берег, зимовий пейзаж у бузкових сутінках; бадьорить – річний пляж яскравого сонячного дня, сліпуче сонце, яскраво-жовтий пісок). Слід вжитися в картинку, відчути її й зафіксувати у свідомості. Поступово виникне стан розслабленості і спокою або, навпаки, активності, мобілізованності.
Візуалізація як підготовка
Коли виникають надзвичайні ситуації, вони викликають напругу задовго до зіткнення з ними. Тому необхідно підготуватися до них. Першим кроком до успіху в будь-якому починанні є психологічна установка на успіх, абсолютна впевненість у тому, що мета буде досягнута. Необхідно привчити себе до успіху, удачі, зробити її само собою зрозумілою, звичною. “Зберігати в своїй пам’яті негативні уявлення рівнозначно повільному самогубству», – пише X. Ліндеман (https://core.ac.uk/download/pdf/77241343.pdf ), відомий фахівець з аутогенного тренування.
Технічні умови виконання таких вправ полягають у наступному:
виконуються вони частіше всього вранці, іноді – вдень, але не на ніч;
концентруватись потрібно від великого і середнього кола уваги (широкі, просторі приміщення) спокійних колірних уявлень (блакитні, сині, фіолетові тони) до малого кола уваги (вузькі, тісні приміщення) і бадьорих колірних тонів (червоний, жовтий, оранжевий кольори ) або, в окремих випадках, до внутрішнього. Від загального до деталей;
виконання вправ супроводжується музичним підкріпленням: спочатку вправи використовується спокійна, плавна музика, потім поступово музичний темпоритм прискорюється.
Висновок.
Отже, використання техніки візуалізації – достатньо цікавий та результативний процес, який дасть можливість розвинути уміння саморегуляції особистості. При цьому, техніка візуалізації якнайкраще демонструє нам зв’язок між психологічними аспектами функціонування особистості та її фізіологічними процесами. У своїй практиці я використовую безліч вправ, технік і засобів з розвитку саморегуляції особистості. Істотно, що описати їх всі на рівні публікацій не представляється можливим, тому раджу звернутися до мене з метою розвитку навичок емоційної саморегуляції.